Stosunkowo niedawno pojawiła się nowa technologia, umożliwiająca tworzenie aplikacji desktopowych przy użyciu HTML, CSS oraz javascript. Wbrew pozorom aplikacje stworzone w Adobe AIR, oferują szeroki wachlarz możliwości, który w zupełności zadowoli większość programistów, chcących pisać aplikacje desktopowe.

W dzisiejszym artykule opiszę czym jest Adobe AIR oraz co trzeba zainstalować w systemie operacyjnym, by móc z niego korzystać. W kilku następnych artykułach poświęconych Adobe AIR będę opisywał kolejne etapy tworzenia aplikacji. Zebrane razem, będą stanowiły – mam nadzieję – solidną podstawę dla osób, które będą chciał tworzyć aplikacje w tej właśnie technologii. Na koniec zaprezentuję aplikację Drag and Drop upload.

Co to jest Adobe AIR?

Tak naprawdę, to jest to przeglądarka internetowa oparta o WebKit, którą instaluje się w systemie operacyjnym i uruchamia się w niej aplikacje napisane w HTML + CSS + javascript. Co ciekawe, działają w niej biblioteki takie jak jQuery.

Oczywiście pisząc przeglądarka internetowa, użyłem dosyć dużego skrótu myślowego. W rzeczywistości jest to całe środowisko uruchomieniowe, które umożliwia korzystanie z zasobów systemu operacyjnego oraz pilnuje bezpieczeństwa tego systemu.

Aplikacje Adobe AIR posiadają szereg możliwości. Poniżej wymieniłem jedynie niewielką ich część:

  • dostęp do lokalnego systemu plików
  • obsługa lokalnej bazy danych SQLite
  • komunikacja z serwerem przy pomocy gniazd
  • upload plików na zdalny serwer
  • obsługa dźwięku
  • dostęp do schowka

Wszystkie te funkcjonalności są dostępne z poziomu javascript.

Plug and play

Aby móc w pełni cieszyć się z dobrodziejstw Adobe AIR, potrzebujemy środowiska uruchomieniowego. Jego instalacja sprowadza się do kilkukrotnego kliknięcia myszą. Od tej pory możemy instalować w systemie aplikacje napisane w Adobe AIR. Wystarczy pobrać plik z rozszerzeniem air lub kliknąć na odpowiednio przygotowany plik swf na stronie internetowej.

Jednak samo środowisko uruchomieniowe nie wystarczy. Jeśli chcemy napisać coś w Adobe AIR będzie nam potrzebne SDK. SDK należy rozpakować do osobnego folderu.

Na koniec będziemy potrzebowali odpowiedniego IDE. Dobrze w tej roli sprawdza się Aptana. Po pobraniu i instalacji/rozpakowaniu Aptany, należy ją uruchomić. W głównym oknie wyświetli się zakładka My Aptana, na której wybieramy Plugins. Następnie klikamy Get It obok ikonki Adobe AIR i postępujemy zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie. Po zakończeniu instalacji pluginu, mamy w pełni zainstalowane i działające środowisko, w którym możemy tworzyć aplikacje desktopowe. Wypadałoby jeszcze stworzyć certyfikat, którym będziemy podpisywać nasze aplikacje oraz wybrać odpowiednie SDK. Obie te rzeczy możemy wykonać z poziomu preferencji: Window –> Preferences –> Aptana.

Certyfikat tworzymy w podmenu AIR Certificates. Najpierw musimy kliknąć na przycisk Add. Pojawi się nowe okno, w którym podajemy nazwę certyfikatu, wybieramy opcję Create new certificate oraz uzupełniamy pozostałe opcje. Tworzenie certyfikatu jest wymagane nieco na wyrost, ponieważ jedynie niektóre urzędy mogą wystać zaufany certyfikat. Każdy certyfikat przez nas stworzony będzie powodował pojawienie się podczas instalacji informacji o niezaufanej aplikacji. Cóż, takie życie – na czymś trzeba zarabiać.

Ostatnim krokiem jest wybranie odpowiedniego SDK, z którego będziemy korzystać podczas pakowania aplikacji. W tym celu w preferencjach wybieramy AIR SDKs, klikamy na przycisk Add, a następnie wskazujemy katalog, do którego wypakowane zostały pobrane pliki z SDK i podajemy nazwę, po której będziemy rozpoznawać wersję SDK.

W ten oto prosty sposób przygotowaliśmy środowisko do tworzenia, testowania oraz instalowania aplikacji napisanych w Adobe AIR. W następnym artykule z tej serii pokażę w jaki sposób tworzy się nowy projekt AIR w Aptanie oraz opiszę główne okno aplikacji i deksryptor (plik konfiguracyjny).

Adobe AIR dla programistów javascript – cz. 2

Adobe AIR dla programistów javascript – cz. 3